Gestolen bezorgfiets gered van verdrinking

Gestolen bezorgfiets gered van verdrinking

Het zou een gewone rit op een maandagavond worden, maar helaas werd tijdens de bezorging de fiets ontvreemd, en verdween de dader al snel uit het zicht. Maar ontsnappen aan de ingebouwde GPS-tracker doe je niet zomaar. Samen met de eigenaar konden we de fiets snel terugvinden. Helaas wees onze data wel in de richting van een sloot. Bij de plek aangekomen, leek die angst terecht: de dader had hem al snel na de diefstal in het water gereden. Gelukkig konden we de fiets er goed uithalen, en is hij ondanks de nodige te repareren schade, binnenkort weer gewoon te gebruiken. 

Het nut van een GPS-tracker 

Hoe kan zoiets gebeuren? Tijdens het afleveren van de bestelling is de fiets niet op slot gezet. Misschien wat nalatig, maar zulke dingen gebeuren nou eenmaal in de drang om bestellingen zo snel mogelijk te bezorgen. Dit is uiteraard ook even schrikken voor de berijder en de eigenaar, dus het duurde even voordat wij de melding kregen en met de lokalisering aan de slag konden. Daardoor had de dader tijd om zich van de fiets te ontdoen, helaas in een sloot iets verderop. Misschien uit sensatiezucht, misschien uit frustratie omdat hij doorhad dat hij er niet ver op zou kunnen komen, we zullen het nooit weten. 

Om een fiets te kunnen volgen, bouwen we er een gps-tracker in. Dat heeft twee redenen. Ten eerste kunnen we in geval van diefstal heel snel zien waar de fiets is gebleven, en verder economische schade voorkomen. Daarnaast kunnen de data uit de GPS-trackers gebruiken om de planning van een bezorgrestaurant te verbeteren, bijvoorbeeld door efficiëntere routes te rijden. 

Schade na verdrinking 

De fiets zag er na het opdreggen optisch relatief goed uit. De accu kan tegen alle weersomstandigheden, maar volledige onderdompeling is voor de meeste accu’s te veel gevraagd. Verder was de motor nat geworden. Die schade viel mee, maar zorgde voor wat kortsluiting. De besturingselektronica is waterdicht geseald maar is door die kortsluiting toch beschadigd geraakt. De verlichting werkt nog goed. Mechanisch is er geen schade, en de lagers zagen er nog goed uit en worden opnieuw ingevet. 

De totale schade bedroeg 550 euro voor een nieuwe accu en een controller. Uiteraard erg vervelend, maar reparatie is goedkoper en duurzamer dan vervanging. Een nieuwe fiets kost zo’n 2500 euro, en hoewel wij graag fietsen verkopen, helpen we onze klanten graag op de meest effectieve manier. Bovendien proberen we zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. 

Maaltijdbezorging gebeurt vooral met elektrische bezorgfietsen. Dit zijn speciaal voor de bezorging ontwikkelde fietsen die zijn afgestemd op het zeer intensieve gebruik. We proberen elk denkbaar uitvalrisico door storingen of slijtage te verkleinen, maar kunnen overig (menselijk)falen niet 100% uitsluiten. Gelukkig hebben we met onze GPS-tracker een hulpmiddel om deze belangrijke bedrijfsmiddelen in geval van diefstal of vermissing terug te vinden en weer inzetbaar te maken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.